STvZO pochodzi od Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung czy wiesz co jest ?

STvZO - co to jest i dlaczego to takie ważne podczas wyprawy rowerowej do Niemiec

Osoby planujące podróż rowerową do Niemiec lub interesujące się tamtejszymi regulacjami ruchu drogowego spotkają się ze skrótem STvZO. Jest on niezwykle istotny także dla wszystkich osób, które na co dzień mieszkają w Niemczech. Co ciekawe, skrót ten możemy spotkać również na opakowaniach oświetlenia rowerowego dostępnego w polskich sklepach. Co on oznacza i dlaczego zyskuje na znaczeniu w trakcie naszej wyprawy rowerowej za zachodnią granicę?


STvZO - co to jest?


Skrót STvZO pochodzi od Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung. To niemieckie rozporządzenie, które reguluje zasady dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego. W jego zapisach znajdują się informacje o wszystkich popularnych typach pojazdów wykorzystywanych w ruchu drogowym, w tym także rowerach. Dostosowanie oświetlenia rowerowego do przepisów STvZO to podstawa w zakresie poruszania się na dwóch kółkach po Niemczech oraz gwarancja zwiększonego bezpieczeństwa rowerzystów i innych uczestników ruchu. Brak dostosowania się do tych wymogów może skutkować przykrymi konsekwencjami i wysokimi karami finansowymi. Ostatnie zmiany w przepisach niemieckich dotyczących niezbędnego wyposażenia rowerów miały miejsce w kwietniu 2020 roku, dlatego warto się z nimi zapoznać.

LEZYNE EBIKE POWER HB STVZO - jeden z najmocniejszych modeli dostępnych na rynku z certyfikatem STvZO 290/550 lumenów


Podstawowe przepisy STvZO dotyczące oświetlenia rowerowego


Warto zwrócić uwagę, że Niemcy najbardziej szczegółowo i precyzyjnie w Europie określają rodzaj możliwego do wykorzystania oświetlenia rowerowego oraz sposób jego montażu. To sprawia, że w tamtejszym prawodawstwie nie ma przestrzeni nawet na małe modyfikacje. Przed planowaną podróżą do Niemiec warto dokładnie zapoznać się z tymi przepisami i sprawdzić, czy oświetlenie naszego roweru je spełnia. Jeżeli nie, to koniecznie je do nich dostosujmy.

Według przepisów STvZO przednie i tylne lampki rowerowe muszą być zasilane prądnicą o mocy 6V/3W. Ten wymóg nie dotyczy tylko rowerów wyścigowych, których masa nie przekracza 11 kilogramów, jednak muszą mieć wówczas lampy zasilane akumulatorem lub bateriami. Ponadto niedopuszczalne jest stosowanie po zmroku światła migającego, które dopuszczone jest tylko w warunkach jazdy dziennej. To zmiana w porównaniu z polskimi przepisami, które dopuszczają migające światło rowerowe także nocą. W Niemczech zarówno światło białe przednie, jak i światło czerwone tylne muszą być stałe. Kolejny wymóg to zachowanie czystości lampek oraz ich stabilne przymocowanie do roweru. Przepisy STvZO w sposób jasny regulują również sposób ustawienia oświetlenia. Pod żadnym pozorem snop światła nie może oślepiać innych uczestników ruchu drogowego, dlatego lampki STvZO powinny mieć tzw. odcięcie.

Maksymalna moc białego światła przedniego to obecnie 205 lumenów (350 lumenów według starych norm pomiarowych). Informacje o mocy znajdziemy na opakowaniu producenta, który często informuje o zgodności modelu z przepisami STvZO. W przypadku tylnego światła ważne jest zamontowanie go nie wyżej niż 60 centymetrów i nie niżej niż 25 centymetrów nad powierzchnią jezdni, dlatego nie można montować go np. na kasku rowerzysty. Ponadto oświetlenie wykorzystywane w Niemczech musi mieć dedykowaną homologację STvZO.


Wymagane oświetlenie roweru - podsumowanie


Warto w kilka zdaniach wymienić wszystkie niezbędne elementy oświetlenia roweru, które wymagane są w Niemczech przez rozporządzenie STvZO. Do obowiązkowego wyposażenia należą:

odblaskowa lampka biała z przodu (jedna sztuka);

odblaskowe lampki białe lub żółte na szprychach, lub paski odblaskowe z bocznej strony opon (minimum dwie sztuki);

odblaskowe lampki na pedałach barwy żółtej (dwie sztuki);

czerwone światło z tyłu roweru (jedna sztuka).


Porównanie lampki STvZO ze standardowym modelem


Warto sprawdzić, czym różnią się lampki STvZO od standardowych modeli. Ciekawe wnioski nasuwa poniższa grafika, na której pierwsza wizualizacja przedstawia snop światła padający zgodnie z wymogami tych przepisów. Pozostałe dwa obrazki pokazują inaczej padające światło rowerowe, które możemy spotkać w tańszych modelach oraz w lampkach nieposiadających homologacji STvZO. Drugi rysunek przedstawia tradycyjną lampkę rowerową, a trzeci rysunek przedstawia tradycyjną lampkę rowerową o złym ustawieniu. Właśnie dlatego nie są one dopuszczone do użytkowania w Niemczech.

stvzo bike lights

Źródło: http://www.light-test.info/pl/faq-pl/87-stvzo-lampki-przepisy (dostęp 15.02.2022).

Powyższa grafika wskazuje na określoną zależność w lampkach z homologacją STvZO. Muszą one zapewnić minimalne oświetlenie przestrzeni 10 metrów przed rowerem z mocą minimum 10 lumenów na m2. Jednocześnie takie ustawienie światła zapobiega efektowi oślepienia innych uczestników ruchów drogowego, co wpływa na wzrost ich bezpieczeństwa. Ponadto w Polsce można używać świateł żółtych selektywnych, co w Niemczech jest zakazane.


Czy można stosować inne lampki rowerowe w Niemczech?


Obecnie w Niemczech nie można stosować oświetlenia rowerowego, które nie jest zgodne z zapisami rozporządzenia STvZO i nie posiada dedykowanej homologacji. Jazda bez odpowiedniego oświetlenia wpływa na zwiększenie dyskomfortu i zmniejszenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, a także może być podstawą do otrzymania mandatów i wysokich kar pieniężnych w przypadku kontroli policyjnej. Przepisy te dotyczą zarówno poruszania się po ścieżkach rowerowych, parkach, jak i po ulicach udostępnionych dla ruchu samochodowego.


Jakie kary i konsekwencje czekają na nas za nieprawidłowe oświetlenie roweru w Niemczech?


Zgodnie z zapisami STvZO za nieposiadanie odpowiedniego oświetlenia roweru w Niemczech grożą mandaty. Ich wysokość waha się od kilkunastu do kilkuset euro w zależności od tego, jak wiele uchybień wyjdzie w trakcie policyjnej kontroli oraz tego, czy brak odpowiedniego światła był przyczyną ewentualnego wypadku lub stworzenia zagrożenia na drodze. W związku z tym nie wolno bagatelizować przepisów STvZO i przed rozpoczęciem wyprawy do Niemiec należy dokładnie sprawdzić stan techniczny roweru, a także wprowadzić w nim niezbędne poprawki związane z oświetleniem.

Oczywiście w Niemczech mandaty można otrzymać także w innych sytuacjach. Rowerzyści powinni uważać na jazdę na czerwonym świetle, rozmawianie przez telefon komórkowy w trakcie jazdy, czy też używanie migającego światła po zmroku. Za wszystkie te przewinienia grożą mandaty od kilkudziesięciu do powyżej stu euro, co może znacznie uszczuplić budżet rowerzysty. Mało opłacalne jest także jeżdżenie pod prąd, czy też nietrzymanie się wyznaczonych ścieżek rowerowych.


Charakterystyka dobrego oświetlenia rowerowego


Dobre oświetlenie rowerowe to takie, które zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy rowerzysty, a także bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu drogowego. Powinno pozwolić na komfortową jazdę w warunkach nocnych oraz być wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne i działanie warunków atmosferycznych. W związku z tym należy wybierać tylko modele od renomowanych producentów, którzy gwarantują spełnienie rygorystycznych wymogów bezpieczeństwa, a także produkcję wysokiej jakości sprzętu rowerowego.

Cena dobrego oświetlenia może wynosić nawet kilkaset złotych, jednak na zdrowiu i bezpieczeństwie nie powinniśmy oszczędzać. Jeżeli kupimy tanie lampki, to mogą być zawodne i szybko będziemy musieli je wymienić. Droższe modele z powodzeniem można wykorzystywać przez wiele lat, dzięki czemu zakup rozkłada się na lata. Obecnie na opakowaniach lampek rowerowych w Polsce możemy znaleźć dedykowane oznaczenia. Wśród nich znajduje się również potwierdzenie homologacji STvZO, dzięki czemu dane oświetlenie można z powodzeniem wykorzystywać za naszą zachodnią granicą. Jeżeli wybieramy się do Niemiec na wycieczkę rowerową, to warto zawczasu wyposażyć się w takie modele, co pozwoli nam uniknąć nieprzyjemności i finansowych konsekwencji w przyszłości. Dzięki temu zadbamy również o swoje bezpieczeństwo.


STvZO chroni rowerzystów


Ostatnie nowelizacje rozporządzenia STvZO z 28 kwietnia 2020 roku wzięły w obronę rowerzystów. Według najnowszych przepisów samochody ciężarowe i dostawcze powyżej 3,5 tony w terenie zabudowanym nie mogą skręcać z prędkością szybszą niż 10 km / godz. Ten przepis sprawia, że wzrasta bezpieczeństwo rowerzystów w trakcie takiego manewru. Ponadto dwójka rowerzystów może jechać obok siebie (już niekoniecznie za sobą), jeżeli nie zakłóca to ruchu drogowego. Wszyscy kierowcy wyprzedzający rowerzystów muszą zachować w terenie zabudowanym minimum 1,5 metra odstępu, a poza terenem zabudowanym minimum 2 metry odstępu. Wszystkie te nowelizacje wprowadzono po to, aby zwiększyć komfort jazdy rowerowej w Niemczech, dlatego warto mieć je na uwadze podczas swojej wyprawy. Ostatecznie STvZO to nie tylko obowiązki, ale również prawa przysługujące uczestnikom ruchu drogowego, w tym rowerzystom.

Oświetlenie rowerowe z STvZO


Oświetlenie rowerowe z STvZO - cała oferta -->


Dodaj komentarz

Pola oznaczone (*) są wymagane Wysyłając pytanie wyrażasz zgodę na przetwarzane twoich danych zgodnie z naszą POLITYKĄ PRYWATNOŚCI.