Zakup butów rowerowych i pedałów zatrzaskowych to kwestia, która bezpośrednio związana jest z odpowiednim przykręceniem bloków kolarskich do obuwia. Warto pamiętać o tym, że niewłaściwy montaż bloków rowerowych może skutkować bólem kolan, problemem z biodrami czy kostkami.

Podpowiadamy, jakie bloki do butów rowerowych wybrać oraz jak je prawidłowo zamontować.


Jakie bloki do butów rowerowych wybrać?


Bloki rowerowe powinny być kompatybilne z obuwiem na rower. Zawsze dołączone są one w zestawie z pedałami zatrzaskowymi. Dlatego też podczas wyboru czy to butów rowerowych, czy to pedałów, należy uwzględnić dopasowanie do siebie obu tych elementów.

Producenci dostarczają pedały zatrzaskowe w zestawie z blokami, które są kompatybilne z oferowaną przez nich serią obuwia na rower. Bloki rowerowe można również dokupić osobno.

Każda marka, która ma w swej ofercie pedały zatrzaskowe, oferuje również dedykowane do nich bloki kolarskie. W zależności od wybranego producenta takie bloki mogą mieć różne stopnie luzu, a tym samym różne kolory. Podczas wyboru bloków nie należy jednak kierować się ich barwą w rozumieniu estetycznym, a jej parametrami określonymi w specyfikacji produktu.

Kolor bloków do butów rowerowych a stopnie luzu roboczego

Jak już zostało wspomniane, bloki rowerowe mogą różnić się kolorami, a tym samym stopniem luzu roboczego. Może to być m.in. luz zerowy, dwustopniowy, czterostopniowy czy sześciostopniowy. Specjaliści rekomendują korzystanie z bloków, które zapewniają luz roboczy.

Brak luzu roboczego - dedykowany profesjonalistom, którzy przeprowadzą profesjonalny bike-fitting. Ich zły montaż może powodować przeciążenia i ból kolan, ponieważ w trakcie cyklu pedałowania możliwości rotacyjne stawu kolanowego są zaburzone. W trakcie jednej godziny jazdy na rowerze rowerzysta wykonuje tysiące ruchów zgięcia oraz wyprostu, którym towarzyszy rotacja.

Zawsze podczas jazdy na rowerze pięta wykonuje minimalne ruchy rotacji – do wewnątrz i na zewnątrz. Dlatego dla amatorów i większego komfortu jazdy rekomendowane jest wybieranie bloków kolarskich, które posiadają stopień luzu roboczego. W przypadku osób, które uskarżają się na problemy w obrębie kolan, zaleca się wybranie większego luzu roboczego.

Bloki rowerowe wybiera się również zgodnie z przeznaczeniem – inne będą do butów szosowych, a inne do butów MTB. Poniżej przedstawimy dwa popularne modele bloków rowerowych.


BLOKI MTB


Bloki Shimano SH51 do butów rowerowych

Bloki rowerowe - shimano sh51

Bloki Shimano SM-SH51 zostały wykonane z wytrzymałej stali w kolorze czarnym. Stopień luzu bocznego w przypadku tego modelu to +/- 2 stopnie .

Bloki pozwalają na jednokierunkowe wypinanie buta. Wyczepiają się, gdy pięta zostanie odchylona w bok. Montowane są za pomocą dwóch śrub. Przeznaczone do większości modeli pedałów zatrzaskowych Shimano – zarówno turystycznych, jak i MTB. Są kompatybilne z Click’R.

Bloki Shimano SM-SH56 do butów rowerowych

Shimano SH56 zostały wykonane z wytrzymałej stali w kolorze srebrnym. Podstawową różnicą pomiędzy blokami Shimano SH51 a SH56 jest sposób wypięcia. Shimano SH56 oferuje możliwość wielokierunkowego wypinania butów. Obuwie można wypiąć z pedałów, nie tylko wykonując ruch pięty na zewnątrz, ale także w innych kierunkach. Stopień luzu bocznego tego modelu to +/- 4 stopnie.

Montaż za pomocą dwóch śrub. Kompatybilne z większością modeli pedałów zatrzaskowych Shimano oraz systemem Shimano SPD. SH56 to bloki rekomendowane początkującym użytkownikom.

Bloki rowerowe - jaki but do jakich bloków ?

Buty MTB - posiadają zazwyczaj 4 otwory umiejscowione obok siebie.


Bloki szosowe


Bloki szosowe Shimano SM-SH10(czerwone) czy SM-SH11(żółte), a może SM-SH12 (niebieskie)  jakie wybrać ?

Bloki szosowe różnice. Różny koloro inny zakres luzu

Standardowe bloki szosowe jakie zawsze otrzymujemy razem z pedałami szosowymi Shimano to kolor żółty, czyli o największym luzie roboczym / zakres ruchu stopy +/- 3 stopnie (6° łącznie). Polecamy każdemu i amatorom zaczynającym swoją jazdę w butach zatrzaskowych jak i tym startującym amatorsko w zawodach.

Pozostałe dwa kolory są już dedykowane dla zaawansowanych kolarzy, którzy wiedzą co jest bikefitting. Niebieskie bloki są  dwustopniowe o luzie roboczym +/- 1 stopień (2° łącznie), natomiast czerwone bloki nie posiadają luzu roboczego. 

Bloki rowerowe - jaki but do jakich bloków


Jak prawidłowo ustawić bloki w butach rowerowych?


Prawidłowe ustawienie bloków w butach rowerowych wymaga skorelowania tego elementu na trzech płaszczyznach:

  • ustawienie bloku kolarskiego przód-tył,

  • ustawienie przesunięcia bloku kolarskiego względem ramienia korby,

  • ustawienie rotacji bloku piętą.

Najlepiej zaopatrzyć się w szablon do ustawiania bloków, który pozwoli na profesjonalne ustawienie bloków w krótkim czasie

Jak ustawić bloki - szablon ustawiania bloków


Jak ustawić blok kolarski przód-tył?


Ustalenie położenia bloku rowerowego należy zacząć od płaszczyzny przód-tył. Ustawienie to powinno być zgodne z anatomią budowy stopy.

Pierwszym krokiem jest znalezienie wyniosłości kostnej, która znajduje się pomiędzy kością śródstopia a kością paliczka bliższego. Powszechnie nazywa się ją haluksem czy też paluchem. Wystarczy dwoma kciukami lub palcami wskazującymi wyczuć taką wyniosłość kostną. Po jej odnalezieniu należy w jej miejscu zaznaczyć pionowy ślad długopisem lub markerem.

Następnie niewielki kawałek zwiniętej w rulonik taśmy izolacyjnej nakleja się za pomocą taśmy do stopy – w miejscu wcześniejszego zaznaczenia długopisem. Kolejno należy założyć skarpetę oraz wsadzić stopę do buta kolarskiego, bo którego ma być przymocowany blok.

Po umiejscowieniu stopy w bucie kolarskim można przez jego materiał bez trudu wyczuć zwinięty rulonik taśmy. Na bucie w tym obszarze należy nakleić kawałek taśmy izolacyjnej. Następnie zaznaczyć na niej miejsce, w którym wyczuwa się zwinięty rulonik taśmy. W ten sposób zaznaczony został staw śródstopno-palcowy.

Na każdym bloku producenci zaznaczają jego środek. Zazwyczaj jest to wyraźna pionowa kreska. W blokach typowo MTB za środek bloku uważa się miejsce dokładnie pośrodku otworów na śruby imbusowe. Środek bloku nie powinien być jednak zlokalizowany bezpośrednio w wyznaczonym przebiegu stawu śródstopno-palcowego, mniej więcej 8-10 mm wstecz (w stronę pięty), czyli w okolicy rozcięgna podeszwowego.

Jak ustawić bloki rowerowe ? - Ustawianie względem stopy i punktu wypukłości kostnej


Jak ustawić przesunięcie bloku kolarskiego względem ramienia korby?


Kolejnym krokiem jest ustawienie przesunięcia bloku względem ramienia korby. W tym przypadku producenci zazwyczaj zostawiają niewielkie pole do manewru. Taki blok można przesunąć w bok ok. 3-4 mm. Wyjściowo zaleca się ustawienie odsunięcia na zero (pośrodku).

Najlepiej położenie docelowe bloku w tym zakresie ustawić podczas jazdy. Należy zaobserwować, czy kolano podczas pedałowania nie ucieka w którąś ze stron. W przypadku ucieczki do środka (do kolby) należy blok przesunąć na zewnątrz (zbliżyć but do ramienia kolby). Z kolei, jeżeli kolana uciekają na zewnątrz (od kolby), rekomenduje się przesunięcie bloku do środka (oddalenie buta od ramienia kolby).


Jak ustawić blok kolarski a rotacja bloku piętą


Ostatnią rzeczą do ustawienia jest kwestia rotacji bloku piętą do wewnątrz lub na zewnątrz. W tym przypadku producenci bloków zostawili dużo większe pole do manewru. Regulacja ta jest niezwykle istotna z punktu widzenia zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa dla pracy stawu kolanowego.

Pomocne w tym przypadku mogą okazać się specjalne szablony do ustawiania bloków. Jest to podstawka wyposażona w siatkę, dzięki której możliwe jest dokładne określenie rotacji w bucie. Jak użyć takiego szablonu? Należy wpiąć blok z butem w wyznaczone na szablonie miejsce. Zaleca się ustawić stopę w taki sposób, aby była delikatnie palcami na zewnątrz, piętą do środka.

W warunkach domowych można posłużyć się brzegiem stolika lub krzesła. Należy oprzeć blok pionowo do krawędzi, przytrzymać go i następnie wyrotować piętę do pożądanej pozycji. Może być to nieco trudniejsze niż użycie specjalnego szablonu.

Jak sprawdzić, czy rotacja jest odpowiednio ustawiona? Podczas jazdy rowerem nie powinno się wyczuwać żadnych napięć czy przeciążeń w obrębie stawu kolanowego. Właściwa rotacja zapewnia odpowiednią swobodę ruchów stopy.


Montaż bloków w butach rowerowych – o czym jeszcze należy pamiętać?


Po skorelowaniu bloków w butach rowerowych w trzech powyżej opisanych płaszczyznach należy dokręcić śruby. Zanim jednak do tego dojdzie, zaleca się nasmarowanie śrub, a dopiero później ich przykręcenie. Pominięcie tego kroku może skutkować późniejszym problemem z ich odkręceniem. Ponadto rekomenduje się stopniowe przykręcanie. Należy symetrycznie wkręcać obie śruby – obrót lewej śruby, obrót prawej śruby itd. W przypadku bloków z większą liczbą śrub (np. 4) zaleca się wykonywanie sekwencji dokręcenia na krzyż.

Po pierwszej jeździe rowerem należy sprawdzić, czy śruby nie poluzowały się podczas pedałowania. Dobrze jest także systematycznie, co jakiś czas, sprawdzać, czy są one nadal dobrze dokręcone. Warto także wozić przy sobie podręczny klucz, który w razie poluzowania się śruby w czasie jazdy, umożliwi jej dokręcenie w każdym momencie.

W przypadku pojawienia się bólu kolan zaleca się zweryfikowanie, czy ustawienie bloków jest prawidłowe. Czasami przyczyną może być również niewłaściwa regulacja siodełka. Po zakupie nowych butów i pedałów oraz zamontowaniu bloków pozycja podczas jazdy może się nieco zmienić, co również może wymagać regulacji wysokości siodełka.

Nie wolno również zapominać o tym, że bloki pedałów zatrzaskowych zużywają się podczas eksploatacji. Niektóre wolniej, inne szybciej, ale każdy z modeli zużywa się. Dlatego też istotna jest wymiana starych bloków na nowe. Zużycie objawia się m.in. problemami z wpięciem czy wypięciem, przypadkowe wypięcia oraz chybotliwość wpiętej stopy.

Teraz już wiesz, na co zwrócić uwagę, aby prawidłowo zamontować bloki butów rowerowych. Przestrzeganie tych zasad pozwoli cieszyć się jazdą rowerową oraz uniknąć nieprzyjemnego bólu w kolanach.

Bloki rowerowe - jak poprawnie ustawić - dokręcanie



Dodaj komentarz

Pola oznaczone (*) są wymagane Wysyłając pytanie wyrażasz zgodę na przetwarzane twoich danych zgodnie z naszą POLITYKĄ PRYWATNOŚCI.