Nie wiesz jaki wentyl pasuje do twojego roweru? Przeczytaj koniecznie nasz tekst.

Jak wybrać odpowiednią dętkę rowerową?

W życiu każdego rowerzysty prędzej, czy później dochodzi do potrzeby zakupu nowej dętki. Z pozoru proste zadanie komplikuje się, gdy trzeba wybrać odpowiedniego typu model z dostępnych na rynku. Poniżej wszystko, co musisz wiedzieć, by podjąć właściwą decyzję.

Rodzaje wentyli rowerowych

Najczęściej spotykamy dziś trzy główne standardy wentyli rowerowych: Presta, Dunlop i Schrader, które przedstawiono na poniższej grafice:

presta-schrader-dunlop-auto

Presta (SV - Sclaverand Valve) - zwany także francuskim (FV - French Valve). To najczęściej spotykany dziś typ w rowerach sportowych, ale również coraz częściej w rekreacyjnych. Charakteryzuje go odkręcana końcówka, która na grafice jest w kolorze złotym. Przed rozpoczęciem pompowania należy ją lekko odkręcić, zanim nałoży się końcówkę pompki, a jej naciśnięcie powoduje spuszczanie powietrza. Mała średnica wentyla, wynosząca 6mm, wymaga małego otworu w obręczy, co jest zaletą dla mocno odchudzonych kół wyczynowych i ich wytrzymałości, ale też wskazuje się, że lepiej - dłużej utrzymuje on ciśnienie od pozostałych systemów.

Dunlop (DV - Dunlop Valve) - nazywany czasem rowerowym. Najrzadziej spotykany z wymienionych, dzisiaj głównie w starszych rowerach. Podobnie jak w wentylach Presta, odkręca się przed pompowaniem końcówkę, a w celu spuszczenia powietrza należy wyciągnąć mały wkład. Zaletą wentyla DV, ale jednocześnie wadą, jest konstrukcja jednokierunkowa, przez którą jego budowa i obsługa jest bardzo prosta, ale uniemożliwia pomiar ciśnienia manometrem, co praktycznie wyklucza go z bardziej wymagających zastosowań. Średnica, tak jak Presta - 6mm.

Schrader (AV - Auto Valve) - wentyl samochodowy. Jest dziś częściej spotykany w rowerach rekreacyjnych, ale nie tylko. Od pozostałych odróżnia go większa średnica - 8mm i brak odkręcanej końcówki. Największą zaletą dętek z zaworem AV jest możliwość stosowania takich samych pompek jak w przypadku, np. samochodu.

Jaką dętkę wybrać?

Wybierając rodzaj wentyla nowej dętki można sugerować się typem starej, rozpoznając standard przez porównanie z grafiką. Jeśli nie ma takiej możliwości, to należy zmierzyć średnicę otworu w obręczy, gdyż dętka z wentylem samochodowym nie będzie kompatybilna z obręczą z otworem na wentyl Presta. Warto także zmierzyć jej wysokość, zwłaszcza w przypadku wysokich obręczy, by wybierana dętka posiadała wentyl o odpowiedniej długości. Rozważając ewentualną zmianę posiadanego typu trzeba pamiętać, że inna średnica wentyla wymaga innej średnicy głowicy pompki.

Poza rodzajem wentyla istotną cechą dętki rowerowej jest jej rozmiar dopasowany do koła. Jeśli nie znamy średnicy kół w naszym rowerze, to można ją łatwo sprawdzić poszukując oznaczeń na oponie lub samej obręczy, lub w ostateczności zmierzyć. Średnica będzie podana w calach, bądź milimetrach. Warto również dobrać szerokość dętki odpowiednią do używanych opon, co zapewni ich najlepszą współpracę.


Zobacz wszystkie dętki rowerowe -->


Dodaj komentarz

Pola oznaczone (*) są wymagane Wysyłając pytanie wyrażasz zgodę na przetwarzane twoich danych zgodnie z naszą POLITYKĄ PRYWATNOŚCI.