Wymiana dętki w rowerze to nieuniknione wyzwanie dla każdego rowerzysty. Nie martw się - to nie musi być trudne! W naszym praktycznym poradniku przedstawimy Ci krok po kroku, jak łatwo i skutecznie wymienić dętkę w rowerze. Dzięki temu poradnikowi będziesz miał pewność, że poradzisz sobie z każdym problemem związanym z dętką, a Twoje jazdy będą zawsze bezpieczne i przyjemne. Przeczytaj dalej i odkryj tajniki wymiany dętki!

Wymiana dętki rowerowej - jak wymienić dętkę w rowerze?

Wymiana dętki rowerowej może być jedną z bardziej irytujących czynności, jakie spotykają rowerzystów. Jednak zdarza się, że nie ma innego wyjścia i musimy szybko wymienić dętkę, aby móc kontynuować jazdę. W tym artykule przedstawimy Ci krok po kroku, jak wymienić dętkę w rowerze.

Do wymiany dętki rowerowej potrzebujesz kilku narzędzi i akcesoriów. Oto, co będziesz potrzebował:

  1. Zestaw łatek i klej - przydatny, gdy dętka jest przebita, a nie trzeba jej wymieniać na nową.
  2. Ewentualnie nowa dętka rowerowa - jeśli obecna dętka rowerowa jest uszkodzona i nie nadaje się  załatania łatkami musisz mieć nową dętkę, która będzie pasować do Twojego roweru.
  3. Pompka rowerowa jest niezbędna do napompowania nowej dętki.
  4. Łyżki do opon rowerowych - przydadzą się, gdy będziesz chciał wyjąć starą dętkę.
  5. Klucz do odkręcania śrub piasty w rowerze - potrzebny, gdy będziesz chciał ściągnąć koło z ramy roweru a koło nie jest na szybko zamykacz.
  6. Ewentualnie opona rowerowa jeśli uszkodzona / rozcięta i nie nadaje się do dalszej jazdy. Warto sprawdzić podczas wymiany dętki rowerowej czy opona nie jest spękana ze starości bo może to być to jest przyczyna defektu.


Upewnij się, że masz wszystkie potrzebne narzędzia i akcesoria przed rozpoczęciem wymiany dętki. To pozwoli Ci zaoszczędzić czas i uniknąć zbędnych problemów w trakcie wymiany.

Krok 1: Odepnij koło

Pierwszym krokiem jest odpięcie koła z ramy roweru. W przypadku większości rowerów wystarczy odkręcenie 2 śrub( zazwyczaj jest to rozmiar 15, a jeśli twój rower ma szybko-zamykacz koło ściągniesz bez użycia klucza.

Krok 2: Zdejmij oponę z obręczy

Mają specjalne łyżki do opon podważ oponę i naciągnij ją na zewnątrz obręczy, następnie przeciągnij łyżkę dookoła obręczy.

Ważne aby nie ściągać opony z obręczy oraz jej nie przekręcać względem obręczy ułatwi to nam zlokalizowanie ewentualnego elementu jaki być może znajduje się nadal w oponie.

Krok 3: Wyciągnij  dętkę z opony.

Kiedy koło jest już odpięte a opony z jednej strony ściągnięta z obręczy, możesz przystąpić do wyjęcia dętki. Zwykle wystarczy delikatnie ją pociągnąć za końcówki dętki, aby ją wyjąć z opony. Pamiętaj aby odkręcić wszystkie elementy na wentylu w dętce.

Krok 4: Znajdź przyczynę przebicia

Przed naprawą dętki, warto zawsze sprawdzić, co było przyczyną przebicia. Może to być np. ostry przedmiot na drodze lub uszkodzenie opony. Zapamiętaj wyciągając dętkę w którą stronę była skierowania następnie napompuj wyciągniętą dętkę i poszukaj dziury i zaznacz ją kredą ( jest dołączona z łatkami rowerowymi w pudełku) , będzie ci łatwiej zlokalizować dziurę. Następnie przyłóż napompowaną dętkę do koła ( pamiętaj aby wentyl tam gdzie jest otwór na wentyl w obręczy) następnie zobacz gdzie jest uszkodzenie na dętce rowerowej i sprawdź oponę w tym miejscu czy nie ma ostrego elementu. Jeśli opona jest uszkodzona, warto ją wymienić na nową

Krok 5: Napraw łatkami starą

Kiedy już znalazłeś przyczynę przebicia i usunąłeś ją, możesz przystąpić do włożenia nowej dętki ( przejdź do kroku 6)  lub naprawy.

Jeśli naprawiasz dętkę łatkami to odszukaj zaznaczony kredą ślad , przetrzyj papierem ściernym lub tarką dołączoną do pudełka z dętkami, następnie dobierz rozmiar łatki, posmaruj klejem łatkę i dociśnij do dętki. Po około 30 sekundach możesz przystąpić do montażu dętki rowerowej. Gdy napompujesz dętkę sama dociśnie łatkę do opony.

Krok 6: Zakładanie dętki

Najpierw należy włożyć wentyl do otworu w obręczy, a następnie równomiernie rozłożyć dętkę wokół koła. Następnie założyć oponę na obręcz.

Krok 7: Napompuj dętkę


Po włożeniu nowej dętki, należy ponownie napompować koło.

W rowerach MTB zalecane ciśnienie to 2-3 Bar, w rowerach trekkingowych będzie to 3-4 bar , rowerach szosowych nawet 9 bar. Informacja o zalecanym minimalnym i maksymalnych ciśnieniu widnieje na oponie rowerowej.

Zawsze napompuj koło w rowerze przed jego założeniem bo jeśli np opona jest krzywo nałożona na obręcz to można szybko spuścić powietrze i poprawić, bez potrzeby odkręcania koła, jest po prostu łatwiej tą czynność wykonać.

Krok 8: Włóż koło z powrotem do ramy

Umieść koło z powrotem na ramie roweru. Upewnij się, że koło jest dokładnie osadzone i śruby są dokręcone lub szybko-zamykacz zaciśnięty odpowiednio mocno.

Podsumowanie

Wymiana dętki rowerowej może wydawać się trudnym zadaniem, ale z praktyką staje się prostsza. Ważne jest, aby mieć odpowiednie narzędzia i akcesoria oraz przestrzegać kroków wymienionych w artykule. Pamiętaj, że przed wymianą dętki warto zawsze sprawdzić, co było przyczyną przebicia i wyeliminować ją, aby uniknąć kolejnych problemów. Teraz, gdy wiesz, jak wymienić dętkę w rowerze, nic nie stoi na przeszkodzie, aby cieszyć się bezpiecznymi i komfortowymi przejażdżkami!

Dodaj komentarz

Pola oznaczone (*) są wymagane Wysyłając pytanie wyrażasz zgodę na przetwarzane twoich danych zgodnie z naszą POLITYKĄ PRYWATNOŚCI.