• +48 12 312 53 09
pl | PLN

    Jak dobrać odpowiednie obuwie do biegania? - Poradnik

     

    Odpowiedni dobór obuwia jest w sportach biegowych sprawą kluczową. Buty współgrające z naszą stopą, użytkowane zgodnie z przeznaczeniem, zagwarantują nam komfortowy bieg bez ryzyka kontuzji. Jak zatem wybrać obuwie spełniające nasze oczekiwania?


    Supinacja, pronacja, neutral - co to takiego?

    Najprościej powiedzieć, że chodzi o sposób układania stopy na podłożu i przetaczania jej aż do wybicia. Podstawowym rozróżnieniem będą trzy zasadnicze typy:

     

    1. Stopa pronująca

    Bieg stopy pronującej obciąża wewnętrzną krawędź stopy. Pronacja charakteryzuje się stawianiem stopy na wewnętrznej części pięty, a następnie przetaczaniu jej przez wewnętrzną krawędź śródstopia. Ruch stopy pronującej kończy się wybiciem z okolicy dużego palca. Kostka osoby ze stopą pronującą kieruje się do środka. Obuwie dla osób ze stopą pronującą wyposażone jest w odpowiednie systemy amortyzująco – stabilizujące stopę, które znajdują się po wewnętrznej stronie, co pozwala zablokować niepożądaną nadpronację poprzez przeciwstawienie się ruchowi stopy do wewnątrz.

     

    2. Stopa neutralna

    Najbardziej klasyczny, "najzdrowszy" sposób przetaczania stopy. Po wylądowaniu na pięcie, stopa w sposób prosty przetacza się po śródstopiu, aż do miejsca wybicia, które następuje zazwyczaj między pierwszym a drugim palcem stopy. Kostka osoby pronującej na stabilną pozycję, a noga na wysokości kolana nie wykazuje żadnych odchyleń. Obuwie dla osób ze stopą neutralną  charakteryzuje się równomierną amortyzacją, co związane jest z faktem, że stopa na całej szerokości narażona jest na równomierne obciążenia.

     

    3. Stopa supinująca

    Przy tym typie biegania, najbardziej obciążona jest zewnętrzna krawędź stopy. Osoba ze stopą supinującą, w pierwszej fazie biegu, stawia nacisk na zewnętrzną część pięty, po czy następuje jej przetoczenie po zewnętrznej krawędzi aż do palców - do wybicia zachodzi zazwyczaj z miejsca między drugim a trzecim palcem stopy. Noga osoby supinującej wyginać się może do zewnętrz, przybierając w skrajnych przypadkach kształt litery "O". Supinacja jest powszechnym zjawiskiem i w większości przypadków obuwie neutralne spełni swoje zadanie także przy stopie supinującej - osoby o takim rodzaju stopy powinny jednak zadbać przede wszystkim o odpowiednią amortyzacją, gdyż supinacja może nieść za sobą ryzyko odniesienia kontuzji.

     

    Test wodny

    Dobrym sposobem na sprawdzenie, jaki jest nasz typ stopy, może być przeprowadzenie tzw. "testu wodnego". Polega on na zamoczeniu stopy w wodzie, a następnie odcisnięniu jej śladu na kartce papieru. Kształt, jaki odbije się na papierze będzie obrazował cechy charakterystyczne dla odpowiedniego sposobu stawiania stopy podczas biegu. I tak, ślad stopy pronującej zaakcentuje przetaczanie przez wewnętrzną krawędź, co zaowocuje szerszym odbiciem, wskazującym na stykanie stopy z podłożem na całej szerokości, w tym także po wewnętrznej stronie. Analogicznie, ślad stopy supinującej będzie bardzo wąski, ze względu na nacisk, jakim jest obciążona zewnętrza krawędź. Stopa neutralna odbije regularny kształt, nie wykazujący odchyleń bądź zniekształceń.

    Warto ponadto zwrócić uwagę na miejsce, w którym najszybciej ściera się podeszwa butów, z których korzystamy. Szybsze zużycie wewnętrznych krawędzi wskazuje na pronujący typ stopy, zewnętrznych na supinujący, natomiast równomierne przetarcia mogą być dla nas wskazówką, że stawiamy stopę w sposób neutralny.

     

    Teren ma znaczenie

    Zdecydowana większość oferowanych na rynku butów sprawdzi się podczas treningu na twardej nawierzchni. Warto jednak przyjrzeć się proponowanemu przez nas podziałowi, który, mamy nadzieję, pomoże Wam w wyborze odpowiedniego modelu.


    1. Trening - tak oznaczyliśmy obuwie idealne do codziennych treningów, przeznaczone przede wszystkim do biegania po twardej nawierzchni. Asfalt, bieżnia, utwardzona droga leśna - wybierając but na twardą nawierzchnię, otrzymujemy podeszwę o odpowiedniej trwałości i przyczepności, zapewniającej komfortowy bieg po tego typu terenie, dzięki czemu możemy skupić się technice i poprawianiu osiągów.


    2. Trial - obuwie o agresywnym bieżniku. Doskonałe do biegania po trudnym terenie, w grząskich warunkach. Podeszwa tego rodzaju obuwia charakteryzuje się konstrukcją ułatwiającą zachowanie równowagi podczas biegu po nierównym terenie, stabilizuje przy zbieganiu i daje optymalne wsparcie przy podbiegach. Ze względu na zapewnienie szczególnego komfortu w miękkim terenie, często wybierane także do pieszych wędrówek.


    3. Zawody - but startowy charakteryzuje się mniejszym tzw. dropem, czyli podwyższeniem między piętą a palcami. Ma to związek z faktem, że podczas startów w zawodach, biegacz kładzie większy nacisk na śródstopie oraz palce i nie wymaga dużej amortyzacji w tylnej części buta. Obuwie tego typu jest zazwyczaj dużo lżejsze, bardziej elastyczne i lepiej wentylowane.

     

    Charakterystyka podeszwy

    Podeszwa obuwia ma ścisły związek ze stopą użytkownika. Innego rodzaju podeszwy środkowej będzie oczekiwać osoba o stopie supinącej, preferująca krótkie przebiegi, inny charakter będzie miało obuwie dla pronatora, który od buta oczekuje przede wszystkim wsparcia. Ponieważ podziały na optymalną wagę użytkownika lub średnie pokonywane odległości są bardzo elastyczne, kierowaliśmy się charakterystyczną cechą danego typu podeszwy.

     

    1. Amortyzacja - but o takiej charakterystyce ma za zadanie przyjąć nacisk podczas lądowania, równiernie rozkładając go na podeszwie. Masywniejsza podeszwa jest gwarancją komfortowego biegu, a duży drop sprawdzi się u osób, które wykorzystują piętę w pierwszej fazie przetaczanie stopy. Jeżeli nie jesteś sprinterem, preferujesz większe dystanse lub po prostu Twoja budowa ciała wymaga od buta dodatkowego wsparcia - ten typ obuwia będzie dla Ciebie idealny.

     

    2. Bardzo duża amortyzacja - buty przeznaczone dla osób o dużej masie oraz wszystkich tych, którzy poszukują produktu gwarantującego wygodny bieg bez ryzyka przeciążania stawów.

     

    3. Stabilizacja - dodatkowe elementy stabilizujące podeszwę mają za zadanie wyrównać bieg u osób, które charakteryzują się stopą pronującą. Jeżeli jesteś pronatorem i szukasz butów, wspierających i amortyzujących Twój krok, wybierz obuwie ze stabilizacją pronacji.

     

    4. Obuwie startowe - podeszwa obuwia startowego ma niższy drop, wzmocnione śródstopie oraz wyjątkowo lekką konstrukcję. Ten typ butów sprawdzi się najlepiej podczas wyścigów i szybkiego biegu, kiedy użytkownik ląduje na śródstopiu i nie wymaga dużej amortyzacji w okolicach pięty.

     

    5. Bieganie naturalne - charakteryzuje się lekką konstrukcją i niezłą amortyzacją. Jeżeli cenisz sobie czucie podłoża i chcesz, żeby podczas biegu stopa pracowała, przetaczając się na całej długości, wybierz obuwie naturalne. Ten typ podeszwy sprawdzi się także podczas krótkich przebiegów, ćwiczeń interwałowych oraz wszelkiego rodzaju aktywności nie wymagającej dużego wsparcia w podeszwie.

    Odbierz kod rabatowy !
    10 zł zniżki na pierwsze zakupy!
    Zapisz się do Naszego newslettera, otrzymuj informacje o nowościach, wyprzedażach oraz zgarnij jednorazowy kod rabatowy dający 10 zł zniżki, przy zakupie za minimum 100 zł. W każdym momencie możesz zrezygnować z newslettera, twój adres email nie zostanie udostępniony nikomu innemu. !